Menu

Verkkosivun latausnopeuden merkitys kasvaa Googlessa!

tammikuu 19, 2018 | Facebook

Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset ovat jo pitkään todenneet verkkosivuston latausnopeuden olevan yksi verkkosivuston hakukonelöydettävyyteen liittyvä tekijä. Nyt Google on ilmoittanut tuovansa sivun latausnopeuden entistä merkittävämmäksi tekijäksi, erityisesti mobiilisivujen osalta. Käytännössä tämä tarkoittaa heinäkuun jälkeen nopeampien mobiilisivujen pärjäävän paremmin hakukonetuloksissa verrattuna hitaampiin muuten samanarvoisiin sivuihin.

Googlen vuonna 2017 tekemän tutkimuksen mukaan nopeampi on parempi ja vähemmän on enemmän. Tällä viitataan siihen, että verkkosivustojen ollessa kevyempiä teknisesti ja sisällöllisesti, ovat ne samalla nopeampia ja näin ollen myös käyttäjiä paremmin palvelevia. Googlen tutkimusten mukaan 53% mobiilikäyttäjistä poistuu sivulta, jos latausaika kestää kauemmin kuin kolme sekuntia. Käyttäjien tyytyväisyys nopeuteen näyttäytyy vastaavasti positiviisina tuloksina esimerkiksi verkkokaupan toteutuneina ostoksina.

Verkkosivuston toimimiseen pöytäkoneista mobiililaitteisiin vaatii hyvää teknistä toteutusta sekä hakukoneystävällistä ajattelua. Sivustoa varten tehtyjen hakukoneystävällisten teknisten vahvuuksien onnistuminen hakukonetuloksissa voidaan kuitenkin pilata nopeasti sisällöntuotannolla. Tästä hyvänä ja yleisenä esimerkkinä on liian isojen kuvatiedostojen tuominen verkkosivuille, mikä saattaa tarkoittaa pahimmassa tapauksessa kymmenien sekuntien pitkittynyttä latausaikaa tai jopa sivun kaatumista mobiililaitteessa.

Mikäli pohdit verkkosivustosi hakukoneystävällistä tilannetta, niin JJ-Net Groupin asiantuntijat ovat käytettävissäsi sivuston nykytilanteen kartoittamisesta ratkaisujen toteutukseen asti.


Lue myös aiemmin kirjoittamamme kirjoitus, kuinka suojaamaton verkkosivusto vaikuttaa käyttäjäkokemukseen.


Olet täällä: EtusivuAjankohtaista